میراث فرهنگی

میراث فرهنگی یک ملت، نشانه‌هایی از تاریخ یک فرهنگ و یک ملت به شمار می‌رود که روح آن ملت در وجود آنها جنبۀ ابدیت و نوینی به خود می‌گیرد. میراث فرهنگی یک ملت بیانگر هویت فراموش‌نشدنی آن مردم است و عامل مؤثری در جهت شناختن خویش و شناساندن خود به دیگران به شمار می‌رود.
دکتر پرویز ورجاوند

باستان‌شناس و باستان‌شناسی

در قرن اخیر، دو علم هستند که تاریخ را گسترش داده‌اند: یکی از جهت زمانی و دیگری از جهت مکانی. اول به قول رشتی‌ها از دومی شروع می‌کنیم: آن علم که تاریخ را از محدودیت مکانی نجات داد علم فضا بود. موشک فضاپیما آدمی را یه قاره ششم – که ماه باشد – برد و صفحه یا بهتر بگویم جلد ششمی بر پنج جلد تاریخ عالم افزود که البته هنوز اول کار است، ولی ما می‌دانیم که شب دراز است و قلندر بیکار. اما علم نخست که از محدودیت زمانی تاریخ را نجات داد، همین باستان‌شناسی بود، که وقتی دید از پیش نمی‌شود جلو رفت و راه آتیه بسته است، از پشت شروع به کاوش کرد و گفت: از این راه نشد، از آن راه، باستان‌شناس تاریخ را به پیش از اسلام برد و وقتی دید کسی با او درنیفتاد، پس به پیش از میلاد آشنایش کرد و آنگاه تاریخ‌های پیش از المپیک را برایش خواند و چون دید عالم ابتدا ندارد و کسی هم به حرفش ایراد نمی‌گیرد حالا بحثی پیش کشیده که عنوان تاریخِ پیش‌ازتاریخ دارد و نقطه اتکای آن هم همان چند تا سفال و کاسه کوزه شکسته است و چند تا سنگ سرتیز – که باستان‌شناس روی آن کار می‌کند – و دو سه تا نقش‌ونگار ابتدایی شکسته بسته پنجه کلاغی که فی‌المثل در غار هوتو یا تپه گیان به دست می‌آورد. تاریخ هفت هزار ساله را می‌خواهد هفتاد هزار ساله کند. ما تاریخ را از این نمی‌توانیم جلو ببریم ولی باستان‌شناسی چاه را پای دریا کنده. ما را به هزاره‌های دور و دراز پیش‌ازتاریخ دارد پیوند می‌دهد ... .
باستان‌شناسی دارد صفحات و فصول این کتاب را به تدریج پیدا و وصله‌پینه می‌کند و در دسترس اهل تاریخ می‌گذارد. او سرنا را از سر گشادش به صدا درآورده است و اتفاقاً آهنگ دلپذیری نیز از آن برخاسته است. باستان‌شناسی هر چه بیشتر به آن طرف وارد می‌شود، در واقع بیشتر آب به آسیاب کهنۀ تاریخ می‌ریزد. باستان‌شناسی تاریخ را از اوهام و خرافات نجات می‌دهد، تارهای عنکبوتی بعضی افسانه‌ها که خود ما مورخین اصرار داریم آنها را بر گرد حوادث تاریخی ببینیم، باستان‌شناسی آنها را پاره می‌کند و دور می‌اندازد و حقیقت را روشن می‌کند. اگر این نیروی افشاگر باستان‌شناسی نبود، هنوز هم اهل تاریخ، مثل مگس که در دام نیرومند عنکبوتی گرفتار شده باشد، فقط در حول‌وحوش همان تارها «وزوز» می‌کرد ... .
زنده‌یاد استاد دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی

درخواست آذربایجان برای ثبت مشترک «کمانچه»

مدیرکل دفتر ثبت آثار فرهنگی و تاریخی گفت: درخواست آذربایجان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی کمانچه پذیرفته شده است.


فرهاد نظری به خبرنگار مهر گفت: پس از ارسال پرونده ثبت ملی کمانچه در فهرست میراث ناملموس توسط ایران به سازمان یونسکو، کشور آذربایجان درخواست داد که چون آن‌ها هم دارای ساز کمانچه هستند، این پرونده به صورت مشترک بین ایران و آذربایجان به ثبت برسد. ما هم این پیشنهاد را پذیرفتیم.

وی گفت: سال گذشته نیز آذربایجان پرونده فرهنگ پخت نان‌های نازک را تهیه کرده بود و ما درخواست پیوستن به این پرونده را داشتیم و آن‌ها پذیرفتند. به این ترتیب باب جدیدی با کشورهای همسایه باز شده و ما هم علاقه‌مند هستیم که به این پرونده‌های مشترک بپیوندیم.

نظری با اشاره به اینکه طبق اعلام یونسکو هر کشوری تنها می‌تواند در سال یک پرونده در حوزه میراث ناملموس به ثبت برساند گفت: پیشنهاد کشور آذربایجان یک فرصت پیش روی ما می‌آورد چون پرونده های ثبتی مشترک، سهمیه ای را در یونسکو برای کشورها اشغال نمی‌کند یعنی با اعلام ضوابط جدید یونسکو، امسال می‌توانیم هم یک پرونده مستقل ثبت کنیم و هم یک پرونده مشترک. به این ترتیب سهمیه امسال ایران برای ثبت چوگان آزاد شد و ما می توانیم امسال پرونده چوگان را به صورت پرونده مستقل و ملی به نام ایران ثبت کنیم و در کنارش پرونده کمانچه را با همکاری اذربایجان به ثبت برسانیم.

مدیرکل دفتر ثبت میراث تاریخی و فرهنگی بیان کرد: هنر نواختن و ساختن کمانچه به صورت مشترک با آذربایجان ثبت می‌شود و اگر کشور دیگری درخواست پیوستن به این پرونده را نیز داشت می تواند در سالهای بعد به این پرونده ملحق شود. کشور آذربایجان نیز مانند ایران ساز کمانچه و کمانچه نوازان خوبی دارد اما آنها تنها یک نوع کمانچه دارند و ایران ۴ نوع کمانچه را در پرونده معرفی کرده است. به این ترتیب در سال ۲۰۱۷ پرونده «چوگان؛ بازی سوار بر اسب همراه با روایت گری و موسیقی» به صورت مستقل و ملی و پرونده «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به صورت مشترک با آذربایجان به ثبت جهانی می‌رسد.

وی افزود: امسال در بخش میراث تاریخی یونسکو پرونده بافت تاریخی یزد به ثبت جهانی می رسد اما در بخش میراث طبیعی امسال پرونده ای به نام ایران ثبت نمی شود.

۳۳-۱

PrintFriendly and PDF