میراث فرهنگی

میراث فرهنگی یک ملت، نشانه‌هایی از تاریخ یک فرهنگ و یک ملت به شمار می‌رود که روح آن ملت در وجود آنها جنبۀ ابدیت و نوینی به خود می‌گیرد. میراث فرهنگی یک ملت بیانگر هویت فراموش‌نشدنی آن مردم است و عامل مؤثری در جهت شناختن خویش و شناساندن خود به دیگران به شمار می‌رود.
دکتر پرویز ورجاوند

باستان‌شناس و باستان‌شناسی

در قرن اخیر، دو علم هستند که تاریخ را گسترش داده‌اند: یکی از جهت زمانی و دیگری از جهت مکانی. اول به قول رشتی‌ها از دومی شروع می‌کنیم: آن علم که تاریخ را از محدودیت مکانی نجات داد علم فضا بود. موشک فضاپیما آدمی را یه قاره ششم – که ماه باشد – برد و صفحه یا بهتر بگویم جلد ششمی بر پنج جلد تاریخ عالم افزود که البته هنوز اول کار است، ولی ما می‌دانیم که شب دراز است و قلندر بیکار. اما علم نخست که از محدودیت زمانی تاریخ را نجات داد، همین باستان‌شناسی بود، که وقتی دید از پیش نمی‌شود جلو رفت و راه آتیه بسته است، از پشت شروع به کاوش کرد و گفت: از این راه نشد، از آن راه، باستان‌شناس تاریخ را به پیش از اسلام برد و وقتی دید کسی با او درنیفتاد، پس به پیش از میلاد آشنایش کرد و آنگاه تاریخ‌های پیش از المپیک را برایش خواند و چون دید عالم ابتدا ندارد و کسی هم به حرفش ایراد نمی‌گیرد حالا بحثی پیش کشیده که عنوان تاریخِ پیش‌ازتاریخ دارد و نقطه اتکای آن هم همان چند تا سفال و کاسه کوزه شکسته است و چند تا سنگ سرتیز – که باستان‌شناس روی آن کار می‌کند – و دو سه تا نقش‌ونگار ابتدایی شکسته بسته پنجه کلاغی که فی‌المثل در غار هوتو یا تپه گیان به دست می‌آورد. تاریخ هفت هزار ساله را می‌خواهد هفتاد هزار ساله کند. ما تاریخ را از این نمی‌توانیم جلو ببریم ولی باستان‌شناسی چاه را پای دریا کنده. ما را به هزاره‌های دور و دراز پیش‌ازتاریخ دارد پیوند می‌دهد ... .
باستان‌شناسی دارد صفحات و فصول این کتاب را به تدریج پیدا و وصله‌پینه می‌کند و در دسترس اهل تاریخ می‌گذارد. او سرنا را از سر گشادش به صدا درآورده است و اتفاقاً آهنگ دلپذیری نیز از آن برخاسته است. باستان‌شناسی هر چه بیشتر به آن طرف وارد می‌شود، در واقع بیشتر آب به آسیاب کهنۀ تاریخ می‌ریزد. باستان‌شناسی تاریخ را از اوهام و خرافات نجات می‌دهد، تارهای عنکبوتی بعضی افسانه‌ها که خود ما مورخین اصرار داریم آنها را بر گرد حوادث تاریخی ببینیم، باستان‌شناسی آنها را پاره می‌کند و دور می‌اندازد و حقیقت را روشن می‌کند. اگر این نیروی افشاگر باستان‌شناسی نبود، هنوز هم اهل تاریخ، مثل مگس که در دام نیرومند عنکبوتی گرفتار شده باشد، فقط در حول‌وحوش همان تارها «وزوز» می‌کرد ... .
زنده‌یاد استاد دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی

مراسم بزرگداشت استاد ناصر تکمیل همایون

۲۳۱۲۰۴۷به مناسبت گرامیداشت بیش از نیم قرن تلاش¬های علمی و فرهنگی استاد گرانمایه جناب آقای دکتر ناصر تکمیل همایون، هم¬زمان با جشن هشتاد سالگی ایشان مراسمی برگزار خواهد شد. این برنامه به همت نهادهای علمی و فرهنگی و کشور، روز سیزدهم دی ماه در مجموعه فرهنگی ایوان شمس برگزار می‌گردد.
دکتر ناصر تکمیل همایون در سال ۱۳۱۵ در قزوین متولد شد. وی در دو رشته تاریخ و جامعه شناسی در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۶ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه پاریس (سوربن) شد. دکتر تکمیل همایون استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. وی علاوه بر موقعیت دانشگاهی، سرپرستی بخش «فرهنگ و تاریخ» در موسسه تحقیقی – انتشاراتی «دفتر پژوهشهای فرهنگی» را بر عهده دارد.
​به مناسبت گرامیداشت بیش از نیم قرن تلاش­های علمی و فرهنگی استاد گرانمایه جناب آقای دکتر ناصر تکمیل همایون، هم­زمان با جشن هشتاد سالگی ایشان مراسمی برگزار خواهد شد. این برنامه به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری نگارستان اندیشه و با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران و اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران برگزار می شود. نهادهای علمی و فرهنگی دیگر از جمله موسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن ایرانی تاریخ و انجمن جامعه شناسی ایران از این برنامه حمایت علمی کرده اند. مراسم بزرگداشت استاد تکمیل همایون ـ که پیش از این قرار بود در باغ نگارستان برپا شود ـ به دلیل عدم همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران مجموعه فرهنگی ایوان شمس منتقل گردید به این ترتیب مراسم مذکور، روز سیزدهم دی ماه سال جاری، ساعت ۱۶ با حضور دوستان و دوستداران استاد و جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.
همچنین، هم زمان با برگزاری برنامه، از کتاب دوجلدی همایون نامه، مشتمل بر نوشته ها و مقالات استادان و پژوهشگران کشور رونمایی خواهد شد. این مقالات که همگی به استاد تکمیل همایون تقدیم شده است، در دو مجلد به شرح زیر منتشر شده است:
جلد اول مشتمل بر یادداشت هایی درباره استاد، نکاهی به آثار ایشان و خاطراتی از زندگی و زمانه وی
جلد دوم شامل مقالات علمی در موضوعات تاریخ، باستان شناسی و فرهنگ که همگی به استاد تقدیم شده است.

PrintFriendly and PDF