میراث فرهنگی

میراث فرهنگی یک ملت، نشانه‌هایی از تاریخ یک فرهنگ و یک ملت به شمار می‌رود که روح آن ملت در وجود آنها جنبۀ ابدیت و نوینی به خود می‌گیرد. میراث فرهنگی یک ملت بیانگر هویت فراموش‌نشدنی آن مردم است و عامل مؤثری در جهت شناختن خویش و شناساندن خود به دیگران به شمار می‌رود.
دکتر پرویز ورجاوند

باستان‌شناس و باستان‌شناسی

در قرن اخیر، دو علم هستند که تاریخ را گسترش داده‌اند: یکی از جهت زمانی و دیگری از جهت مکانی. اول به قول رشتی‌ها از دومی شروع می‌کنیم: آن علم که تاریخ را از محدودیت مکانی نجات داد علم فضا بود. موشک فضاپیما آدمی را یه قاره ششم – که ماه باشد – برد و صفحه یا بهتر بگویم جلد ششمی بر پنج جلد تاریخ عالم افزود که البته هنوز اول کار است، ولی ما می‌دانیم که شب دراز است و قلندر بیکار. اما علم نخست که از محدودیت زمانی تاریخ را نجات داد، همین باستان‌شناسی بود، که وقتی دید از پیش نمی‌شود جلو رفت و راه آتیه بسته است، از پشت شروع به کاوش کرد و گفت: از این راه نشد، از آن راه، باستان‌شناس تاریخ را به پیش از اسلام برد و وقتی دید کسی با او درنیفتاد، پس به پیش از میلاد آشنایش کرد و آنگاه تاریخ‌های پیش از المپیک را برایش خواند و چون دید عالم ابتدا ندارد و کسی هم به حرفش ایراد نمی‌گیرد حالا بحثی پیش کشیده که عنوان تاریخِ پیش‌ازتاریخ دارد و نقطه اتکای آن هم همان چند تا سفال و کاسه کوزه شکسته است و چند تا سنگ سرتیز – که باستان‌شناس روی آن کار می‌کند – و دو سه تا نقش‌ونگار ابتدایی شکسته بسته پنجه کلاغی که فی‌المثل در غار هوتو یا تپه گیان به دست می‌آورد. تاریخ هفت هزار ساله را می‌خواهد هفتاد هزار ساله کند. ما تاریخ را از این نمی‌توانیم جلو ببریم ولی باستان‌شناسی چاه را پای دریا کنده. ما را به هزاره‌های دور و دراز پیش‌ازتاریخ دارد پیوند می‌دهد ... .
باستان‌شناسی دارد صفحات و فصول این کتاب را به تدریج پیدا و وصله‌پینه می‌کند و در دسترس اهل تاریخ می‌گذارد. او سرنا را از سر گشادش به صدا درآورده است و اتفاقاً آهنگ دلپذیری نیز از آن برخاسته است. باستان‌شناسی هر چه بیشتر به آن طرف وارد می‌شود، در واقع بیشتر آب به آسیاب کهنۀ تاریخ می‌ریزد. باستان‌شناسی تاریخ را از اوهام و خرافات نجات می‌دهد، تارهای عنکبوتی بعضی افسانه‌ها که خود ما مورخین اصرار داریم آنها را بر گرد حوادث تاریخی ببینیم، باستان‌شناسی آنها را پاره می‌کند و دور می‌اندازد و حقیقت را روشن می‌کند. اگر این نیروی افشاگر باستان‌شناسی نبود، هنوز هم اهل تاریخ، مثل مگس که در دام نیرومند عنکبوتی گرفتار شده باشد، فقط در حول‌وحوش همان تارها «وزوز» می‌کرد ... .
زنده‌یاد استاد دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی

کاوش‌های باستانشناسی رودبار گیلان

مراسم رونمایی از کتاب کاوش‌های باستانشناسی رودبار گیلان همراه با گشایش نمایشگاه برگزیده‌ای از آثار کاوش‌های زنده‌یاد علی حاکمی، از محوطه‌های باستانی رودبار گیلان یکشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ در موزۀ ملی ایران برگزار می‌شود.

علی حاکمی که سال‌ها رئیس موزۀ ملی ایران (موزۀ ایران باستان پیشین) بود، از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۴۷ سرپرستی مطالعات باستان‌شناسی رودبار و دیلمان را بر دوش داشت و در این مدت در محوطه‌هایی چون کلورز، جوبن، نسفی و شماری محوطۀ دیگر کاوش کرد. مطالعات باستان‌شناسی رودبار و دیلمان که به سرپرستی زنده‌یاد علی حاکمی و همراهی یحیی کوثری و زنده‌یادان سعید گنجوی، محمود کردوانی و عبدالحسین شهیدزاده در منطقۀ رودبار گیلان انجام شده بود دستاوردهای ارزنده‌ای از دوره‌های آهن، هخامنشی، اشکانی و ساسانی همچون جام زرین کلورز، جام زرین و مفرغین، گردنبندها، دستبندها و گوشواره‌های زرین دربرداشت.

کتاب کاوش‌های باستان‌شناسی گیلان نوشتۀ زنده‌یاد علی حاکمی که پس از ۵۰ سال به کوشش شاهین آریامنش و توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موزۀ ملی ایران منتشر شده است با سخنرانی مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر جبرئیل نوکنده رئیس موزۀ ملی ایران و کاوش‌گر سپسین محوطۀ کلورز، دکتر صادق ملک‌شهمیرزادی استاد پیشکسوت باستان‌شناسی ایران، دکتر مهرداد ملکزاده -باستان‌شناس- و شاهین آریامنش –باستان‌شناس- رونمایی می‌شود و پس از آن، نمایشگاه آثار یافت شده از محوطه‌هایی چون کلورز، جوبن و نصفی گشایش خواهد یافت و پس از ۵۰ سال در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.

 

PrintFriendly and PDF